Bij de eerste motorraces op Koninginnedag in Rozenburg was Mark ten Hoeve nog niet betrokken bij de organisatie. Hij was toen 14 of 15 jaar oud. Als we naar Mark luisteren waren het de eerste jaren vooral mensen uit de wijk rondom het zwembad, die het motorspektakel op de kaart hebben gezet. Na een jaar of vijf wilde het toenmalige organisatiecomité de zaken nog eens opnieuw bekijken. Voorwaarden werden aangescherpt kosten hoger en moest men bekijken of ze aan die voorwaarden konden voldoen.

Uiteindelijk besloten ze er mee te stoppen en dat leidde indirect tot de oprichting van Stichting Motorsport Rozenburg waar Mark ten Hoeve deel van uit maakte. Een stichting die het evenement nog tien jaar zou gaan organiseren, tot dit jaar waarna de stekker er definitief werd uitgetrokken.

 

Deel vier van de Mark ten Hoeve story

Een spektakel voor Rozenburg en wijde omgeving

"Nadat de mensen van het eerste uur niet meer verder wilden/ konden zijn wij er ingestapt. Ik wilde sowieso iets voor Rozenburg doen en in die jaren was ik erg met motorraces bezig. SuperMoto is een mooi onderdeel van de motorsport wat we wel heel graag wilde promoten. Voor een echte races waren de voorwaarden te streng, dat kan niet in een woonwijk, maar aan de voorwaarden van demonstratiewedstrijden konden we wel voldoen. Ik heb wel alle jaren meegedaan. De eerste jaren op de mountainbike, dat onderdeel zat er toen ook nog in en de route liep ook wat anders meer langs het zwembad. Daarna heb ik ook op de scooter als verkenner voor de motoren uitgereden, kijken of het veilig was om te starten. Maar toen de mannen van het eerste uur er mee stopten, zijn wij er in gesprongen. We hebben toen een stichting opgericht en ons aangesloten bij MON (Motor Organisatie Nederland) en onder hun auspiciën zijn we toen verder gegaan met de organisatie. In de beginjaren zaten mijn vader Jaap ten Hoeve en zijn broer Jan en ik in de stichting en zijn wat verkenningstrajecten gestart. In de loop van de jaren hebben ook andere in het stichtingsbestuur gezeten en op dit moment, want de stichting bestaat nog steeds, zijn dat Leo van der Schilt, Wayne van der Schilt Jan ten Hoeve en ik zelf. Gewoon jammer dat het motorsportevenement geen bestaansrecht meer heeft. Sponsoren haakte af door de recessie en het werd als maar duurder om het te organiseren."

 

   

 

Mooie jaren prachtige motorsport

"Het was dan wel geen wedstrijd maar er was toch altijd wel een beetje concurrentiestrijd tussen de Rozenburgers. In de topjaren reden er wel een stuk of zes, zeven mee van het dorp. Er kwamen ook veel rijders van buiten het dorp en zelfs van buiten Nederland. Ryan Dixon, kampioen in Engeland, een Amerikaanse kampioen in Dirt Track, maar ook Nederlandse kannonen zoals Marcel van Drunen, Europees en Nederlands kampioen. We hadden altijd toch wel grote namen uit de motorsport. We organiseerde ook meer dan alleen de demonstatie van de SuperMoto. Sprintmotoren, stuntrijders, motor voetbal, trail motoren, minibikes, echt wel een uitgebreid programma voor motorsportpromotie. Twee jaar geleden ook nog een springschans in het parcours gebouwd. We wilde nog meer spektakel maken en de snelheid er op dat stuk van het parcours een beetje uithalen. Maar er werd steeds harder gereden en het gas ging er aan het einde van de dag bijna niet meer vanaf. Er is toen ook nog een ongeval gebeurd en hadden gelijk besloten om dat deel er weer uit te halen. Ook ooit nog wel eens een off-road gedeelte willen maken maar dat is logistiek bijna niet te doen midden in het dorp."

 

Maar het is gedaan met de prachtige motorsportspektakel

"Ik liep de veters uit mijn schoenen om geld bij elkaar te krijgen, om het toch nog een jaartje te kunnen organiseren. Het werd duurder, de kosten van verzekeren werden hoger, veiligheideisen strenger, je blijft natuurlijk wel midden in het dorp met een dergelijk evenement. En dan moet je eerlijk naar jezelf zijn en de handdoek gooien. Als er niemand garant staat voor een dergelijk evenement moet de stekker er uit. We beseffen ter degen dat het als je er een jaar tussenuit gaat het lastig wordt om het nog een keer op te starten. Maar als stichting wilde we toch nog wel wat doen op Rozenburg en hebben nu een plan met oude auto's. We proberen op het gemeente plein voor de stadswinkel Klassieke auto's te laten pronken, van Amerikaan tot Europese pronkstukken. Naast de Oldtimers zal er een Race Simulator van Opel aanwezig zijn en nog meer activiteiten met oude auto's. Ik blijf het jammer vinden dat het motorsport gebeuren is gestopt maar we gaan het over een andere boeg gooien. Naast de kleedjes voor kids toch nog iets anders. En misschien kunnen we het wel weer laten uitgroeien tot een groot evenement met aanzien in de wijde omgeving."

Waarschijnlijk komen we met Mark ten Hoeve nooit aan het laatste deel van zijn story. Voor wij hebben kunnen afsluiten staat er wel weer wat nieuws op het programma. Na de motor staat mountainbiken weer hoog in het vaandel. Een clinic voor volwassenen op de Mountainbikebaan op de Landtong, een tijdrit bij de officiële opening van het Landtongpark. Het bruist aan alle kanten in het koppetje van Mark ten Hoeve en wij blijven Mark natuurlijk volgen.......