Bijna geen voorstelling van te maken als je het niet gezien hebt. Maar langer dan de Eiffeltoren of het Empire State Building hoog zijn en 23.756 Teu aan bord. De grootste was weer eens in Rotterdam. We zijn wel wat gewend in deze regio, maar toch trok de MSC Gulsun veel bekijks toen zij vanmorgen voor de eerste keer de Rotterdamse haven aandeed.
Een teu is een maatvoering van containers en staat voor Fwenty Foot Equivalent Unit, met een maarvoering van 20 foot lang, 8 foot breed en een hoogte van 8.5 foot. Oftewel lxbxh 6.10 X 2.44 X 2.59 m. Op de vrachtwagens staan in de meeste gevallen of twee 6 Foot of een 12 foot container. Als de MSC Gulsun alle containers in Rotterdam zou brengen zijn daar een dikke 14000 vrachtauto’s voor nodig om al die containers naar het achterland te vervoeren. De MSC Gulsun heeft een breedte van 62 meter en is het eerste containerschip dat 24 containers naast elkaar kan vervoeren. Het is de eerste reis van Azie naar Europa van deze gigant. De MSC Gulsun kwam uit Bremerhaven en heeft een nachtje doorgebracht op een ankerplaats voor de kust van Hoek van Holland voor het bij de deepseaterminal van APMT2 op de Tweede Maasvlakte kon afmeren. Het schip was niet helemaal afgeladen maar had toch altijd nog een diepgang van 12 meter.
De MSC Gülsün, gebouwd op de Geoje-scheepswerf van Samsung Heavy Industries (SHI) in Zuid-Korea, zet een nieuwe standaard in de containervaart, met name op het gebied van milieuprestaties. Grotere schepen stoten over het algemeen minder CO2 uit per vervoerde container, waardoor bedrijven die goederen verplaatsen op de diensten van MSC tussen Azië en Europa de CO2- uitstoot van de toeleveringsketens kunnen verkleinen. Om te voldoen aan een op handen zijnde verordening voor scheepsbrandstoffen in 2020, is het schip ook uitgerust met een door UN IMO goedgekeurd hybride uitlaatgasreinigingssysteem en heeft het de mogelijkheid om over te schakelen op zwavelarme brandstof, of te worden aangepast voor vloeibaar aardgas (LNG) in de toekomst. Een stukje techniek dat zijn weerga niet kent. Of wordt het allemaal nog groter, imposanter en/of milieuvriendelijker.
Op 8 juli startte de “AE10/Silk Service” koers met het recordschip vanuit Xingang naar Noord-Europa, om de recordlading in Algeciras, Bremerhaven en Gdansk te lossen. Vandaag,3 september 2019, arriveerde MSC Gülsün in Rotterdam, waar het schip niet alleen gelost wordt, maar ook geladen. En nu wachten op een nog grotere, alhoewel constructief kan er eventueel aan dek nog een laagje bovenop.