Meestal als er weer eens wordt aangekondigd dat er een groot schip voorbij komt is het camera showtime op de Rozenburgse Boulevard en de Landtong. Maar de Seajacks Scylla is heel stilletjes naar de Waalhaven gevaren waar het schip al weer een paar weken op haar poten staat. Het schip is begin dit jaar in de vaart gekomen voor hoofdzakelijk werkzaamheden in de windmolen industrie op de Noordzee.
Seajacks Scylla
De Seajacks Scylla, een schip van 139 X 50 meter en met een dek oppervlakte van 4600 vierkante meter ontworpen door GustoMSC uit Schiedam. Het is gebouwd in Zuid-Korea waarna het schip bij Huisman Schiedam is afgebouwd en gereed gemaakt voor werkzaamheden voor de windmolen industrie. Aan boord ook een zware kraan die tot 1500 ton kan tillen. Eigenaar is het Britse bedrijf Seajacks die inmiddels 5 van dergelijke schepen in de vaart heeft. Met haar grote vrije oppervlakte aan dek kan het schip zelf veel onderdelen (lading) meenemen naar de plek waar windturbines gebouwd worden. De Seajack Scylla heeft 4 poten waardoor het stabiel kan staan in water tot een diepte van 65 meter. De poten zijn 105 meter lang en de kraan aan boord is rondom van één van de poten gebouwd om ruimte te besparen. Het schip kan ook via de poten omhoog kruipen waardoor het nog hogere windmolens op zijn plaats kan hijsen. En natuurlijk nauwelijks last van deining en er relatief rustig kan worden gewerkt.
De eerste klus was op 130 km ten noorden van de Eemshaven voor Boskalis en VolkerStevin. Er werden en worden 67 monopiles (fundaties voor windmolens) geplaatst ten behoeven van het Veja Mate Offshore Windpark. Het project is in de tweede helft van het jaar 2015 gestart en zal eind dit jaar gereed zijn. Het project heeft een opgesteld vermogen van 400 MW. Elke windturbine fundatie bestaat uit een XXL monopaal, gefabriceerd in Rostock (Duitsland), en een transitiestuk voor de overgang naar de windturbinemast, gefabriceerd in Aalborg (Denmarken). Na het transport van de productie locaties naar het windpark worden de monopiles geïnstalleerd door een speciaal gebouwd jack-up de Scylla. De monopalen voor het Veja Mate Offshore windpark wegen circa 1300 ton per stuken hebben een diameter van bijna 8 meter. Het schip kan dus in minder diepwater als een hoogwerker worden gebruikt en heft zichzelf boven water. In de Waalhaven is het schip slechts enkele meter boven de waterlijn. Het blijft een opmerkelijk gezicht. En die gigant kwam zomaar voorbij varen en werd door de vissers aan de Waterweg nauwelijks als bijzonder opgemerkt.