Voor de Rozenburgers inmiddels alweer gewoon als 's avonds tussen 18:00 en 20:00 uur er kolossale cruiseschepen voorbij varen. Vaak ter hoogte van de veerpont even op de scheepshoorn blazen. De ene nog mooier dan de andere en bij cruiseschepen is vooral het motto groot, groter, grootst. Waren het vroeger grote schepen, zijn het tegenwoordig drijvende flatgebouwen of kleine dorpen die voorbijvaren. Zoals afgelopen dinsdag de Harmony of the Seas, op dit moment het grootste cruiseschip ter wereld.

 

Rotterdam een cruisehaven

Ze horen erbij in de Rotterdamse haven en varen tot aan de Wilhelminapier, waar de aankomst- en vertrekhal van de Holland-Amerika Lijn is gevestigd. De grootste cruiseschepen die Rotterdam aandoen moeten bij vertrek achteruitvaren tot aan de Waalhaven waar het schip kan draaien en zelfstandig naar zee kan varen. Inmiddels komen er tussen de 70 en 80 cruisschepen per jaar naar Rotterdam. Een gigantische boost voor Rotterdam en de economie. Schepen moeten vaak bevoorraad worden en de passagiers geven hun geld uit in de stad en de busreisjes naar de diverse attracties. Of het nu allemaal inkomsten zijn? Reisjes naar attracties buiten de regio leveren Rotterdam niet direct geld op en ook zijn inmiddels de grootste schepen een attracties op zichzelf en hoeven passagiers niet altijd van boord om zich te vermaken. Het zal een kwestie van plussen en minnen zijn. Maar soms is alleen het voorbijvaren een attractie voor de Rotterdamse bevolking en vaak ook van ver daar buiten, in ieder geval ook voor Rozenburg zeker als het grootste cruiseschip ter wereld (op dit moment) de Harmony of the Seas voorbijvaart.

De Harmony of the Seas

De lengte van het schip is 363 meter en dat is langer dan de Eiffeltoren hoog is. Het schip heeft 18 dekken dat is net zoveel als 84 voetbalvelden. De Harmony of the Seas heeft zwembaden, whirpools en glijbanen, waarvan de langste 66 meter is aan boord. Tientallen bars en restaurantjes, maar ook een pizzeria, snackbar, ijssalon en zelfs een donutshop zijn er aan boord van de Harmony of the Seas. Een gigantisch theater, sportvelden en fitnessruimtes en een compleet park met 10.600 planten en 52 bomen. Ook aan een kinderzone is gedacht, kortom te veel om op te noemen. Het schip kan +/- 6000 passagiers meenemen en heeft ook nog een meer dan 2000 bemanningsleden aan boord. Samen is dat 2/3 van de Rozenburgse bevolking die een dergelijk schip in één keer kan vervoeren. Het heeft natuurlijk ook wat gekost. Voor de bouw in Frankrijk op de SAINT-NAZAIRE (France) scheepswerf moest de eigenaars van Royal Caribbean International 1 miljard euro betalen. Het schip is in 32 maanden gebouwd en Rotterdam was de eerste reis van het mega cruiseschip. En of het nog niet genoeg is heeft de rederij nog een dergelijk schip besteld wat in 2018 in de vaart moet komen.

Royal Caribbean International is een Amerikaans bedrijf dat cruiseschepen exploiteert. Het heeft een hoofdzetel in Miami (Florida). Het werd in 1968 opgericht en het is een merknaam van Royal Caribbean Cruises Ltd. Het bedrijf heeft vijfentwintig schepen in de vaart, waarvan elk schip een naam heeft dat eindigt op "of the Seas". Een aantal van die schepen zijn zo gigantisch groot en soms is de vraag dan wanneer is de grens bereikt.

Afgelopen dinsdag kwam dus het grootste cruiseschip ter wereld langs Rozenburg. Een drukte van jewelste met overal geparkeerde auto's op de Boulevard en mensen met een camera om de nek of met de telefoon in de hand om het spektakel vast te leggen. Er komen er dan wel tussen de 70 en 80 per jaar maar deze was toch wel heel speciaal.

  

Maar....

Het is niet allemaal hosanna. Het geeft natuurlijk wel een beetje vervuiling, zeg maar veel. Als dergelijke schepen voor de wal liggen moeten de motoren wel blijven draaien, ze hebben geen stekker die je aan de wal in een stopcontact kan prikken. En dergelijke schepen gebruiken dieselolie naar verluidt +/- 700 liter per uur als ze voor de kant liggen. Op volle kracht meer dan 5000 liter brandstof per uur. Er is en wordt hard aangewerkt om de schepen nog milieuvriendelijker te maken, maar ze vervuilen ongetwijfeld hoe mooi en imposant ze ook zijn. Maar als je zo'n gigant voorbij ziet varen is dat nu niet direct het eerste waar je aan denkt .......... Eigenlijk ook niet dat ze 2/3 van de Rozenburgse bevolking mee kunnen nemen op hun reis.   

Wat een gigant 361 X 66.4 meter. Onderwater +/- 9 meter en meer dan 70 boven de waterlijn. Je moet het bijna gezien hebben om het te geloven ... gelukkig waren we niet de enige langs de Waterweg.