In verband met onderhoud en diverse aanpassingen zal het cruiseschip Oasis of the Seas de haven van Rotterdam bezoeken. Op dinsdag 30 september a.s. zal zij vanuit haar laatste haven Barcelona afmeren aan de Holland-Amerikakade en na ontscheping passagiers, bagage, aantal bemanningsleden en inscheping van ongeveer 1.000 contractors, zal het cruiseschip gaan verhalen naar Keppel Verolme B.V. en uiteindelijk gepositioneerd in dok 7. Na het onderhoud zal het cruiseschip weer op dinsdag 14 oktober 2014 aan de Holland-Amerikakade afmeren en zal het cruiseschip nieuwe passagiers en bagage ontvangen en vertrekken richting Southampton.

 

Aankomst Holland Amerika-kade:

Op 29-09-2014 om 22:00 uur zal de loods aan boord komen en op 30-09-2014 om 02:00 uur gemeerd aan de kade. Deze reus heeft als de weersomstandigheden niet al te slecht zijn geen sleepboten nodig om naar de Wilhelmiapier te varen. De eerste gesprekken voor de komst van de Oasis of the Seas zijn al in 2013 en begin 2014 gevoerd met diverse direct betrokkenen zoals het HCC, Loodsdienst, sleepdienst , roeiers, Keppel Verolme B.V. en agentschap S-5.

Nautische infrastructuur

In afstemming met AM Havens & Vaarwegen is de vaarroute zee – HA-kade, zwaaicirkel monding Waalhaven, monding Botlek nautisch veilig. Door het verwijderen van de zgn. Doorn in de monding Botlek is de vaarwegdiepte voor alle scheepvaart gebracht op NAP-12 meter. De Centrale Geul Botlek en de routing HA-kade Botlek is gescand en op diepte.

Meer cruiseschepen naar Rotterdam

Om meer cruiseschepen naar Rotterdam te laten komen is de Wilelminapier voor 7 miljoen euro verbouwd en is nu gereed om ook het grootste cruiseschip ter wereld de Oasis of the Seas te kunnen ontvangen. De cruiseschepen leveren een belangrijke bijdrage aan het imago van Rotterdam en zijn goed voor de economie. De modernisering maakt de groei naar 60 cruiseschepen per jaar mogelijk. Natuurlijk profiteren andere attractie in de havenstad mee door de komst van de toeristen. Maar het zijn niet alleen attracties die profiteren, wat te denken van de bevoorrading en afhandeling van dergelijke schepen.

 

 

Vertrek cruiseschip van Holand Amerika-kade naar Botlek (Keppel Verolme)

Op 30-09-2014 om 10:00 uur zijn er twee loodsen aan boord om uiterlijk 10:30 uur te vertrekken richting monding Waalhaven. De diepgang achter is teruggebracht naar 8.80 meter. Bij windkracht tot 7 Bft is er wat manoeuvreren betreft geen sleepboothulp nodig. Cruiseschip gaat “overstuur” naar de monding Waalhaven en zal daar omstreeks 12:00 uur in de monding rondgaan. Achterschip eerst in de monding en zwaaien over bakboord en naar de Botlek met bestemming 2e Werkhaven. Bij aankomst in de Botlek gaat het cruiseschip “kop voor” richting de 2e Werkhaven. Er liggen dan twee sleepboten 65 ton stand-by in de monding Botlek.

Aan kade 6 bij Keppel Verolme ligt mogelijk nog de Schiehallion gemeerd. Mede gelet op een zgn. Turot aan boord van dit schip is haar diepgang ongeveer 10 meter. Tussen de kade en dit schip liggen pontons. Het breedtebeslag bedraagt 58 meter. Als de Schiehallion, waar we elders op de site al eens aandacht aan schonken, nog niet is vertrokken, is er voldoende passeerruimte voor de Oasis of the Seas. Het wordt weer een stukje nautisch spektakel in de Rotterdamse haven waar ongetwijfeld weer veel mooie plaatjes van worden gemaakt.

 

Een echte kolos

 
   

Tonnage

225.282 GT

Passagiers

5400 2-persoons bezetting
7300 3- tot 4-persoons bezetting

Kostprijs

> $1.4 miljard.

   

Lengte

360 meter

Breedte

47 meter waterlijn
60,5 meter breedste punt

Diepgang

9,3 meter

Hoogte

72 meter

Voortstuwing en vermogen

8 Wärtsilä V12 motor
à 17,500 PK

Snelheid

20,2 knopen

Bemanning

2165

Bron: Port of Rotterdam