Een indrukwekkend staaltje van vakmanschap afgelopen vrijdag in het Calandkanaal bij Rozenburg, een stukje Hollands Glorie wat zijn weerga niet kent. Het stukje Calandkanaal bij ligplaats 5330 bij de Offshore facility moest voor deze operatie speciaal worden uitgebaggerd tot een diepte van 24 meter. Op het grootste half afzinkbare zware ladingschip ter wereld werd de FPSO Armada Interpid aan dek gezet. Een Schip, zonder motor, met een lengte van 245 meter en een breedte van 45 meter en met een gewicht van 60.000 ton.
Dockwise Vanguard
Type: |
Heavy lift schip |
Tonnage: |
116.173 DWT |
Lengte: |
275 m (902 ft) |
Breedte: |
79 m (259 ft) |
Diepgang: |
11 m (36 ft) |
Geïnstalleerd vermogen: |
2 × Wärtsilä 12V38 |
Aandrijving: |
Twee propellers |
Snelheid: |
14 knopen (26 km / h; 16 mph) (ongeladen) |
Bemanning: |
40 |
Eigenaar: |
Dockwise Shipping BV |
Haven van registratie: |
Willemstad , Nederland |
Builder: |
Hyundai Heavy Industries |
Kosten: |
US $ 240 miljoen |
Voltooid: |
2012 |
Verworven: |
1 februari 2013 |
Identificatie: |
IMO-nummer : 9618783 |
De 60.000 ton die de Dockwise Vanguard nu aan bord heeft is niet het maximale gewicht dat het half afzinkbare schip kan dragen. Volgend jaar wacht een klus 85.000 ton en de capaciteit zal nog worden opgevoerd naar bijna 120.000 ton. Ongekende gewichten waar je amper een voorstelling van kan maken. De gemiddelde auto in Europa weegt 1000 kg., dat wil zeggen dat er qua gewicht 60.000 auto's aan boord staan. Het transport van grote offshore constructies werd in het verleden doorgaans met behulp van zeeslepers gedaan. Met de komst van de half afzinkbaren zwaar transportschepen is er al heel wat veranderd in de manier van grote verplaatsingen. Grotere snelheden worden gehaald en er is ook veel minder bandstof nodig door de zwaar transportschepen dan dat de kolossen met veel water weerstand over de wereldzeeën moeten worden gesleept. De Vanguard kan twee keer zo snel als een combinatie met sleepers en heeft de helft minder brandstof nodig. De Vanguard kan ook gebruikt worden ter plaatse van drijvende offshore installaties als droogdok waardoor reparaties en inspecties eventueel ter plaatse kunnen worden uitgevoerd. Er lijk dus een grote markt voor Dockwise zeker voor een schip met de capaciteiten als de Vanguard.
Het karwei in het Calandkanaal
Het was best een lastige klus om de Armada Intrepid aan dek van de Vanguard te zetten. Allereerst is een dergelijke klus afhankelijk van het weer. Er mocht van de Havenautoriteiten niet meer wind staan dan 5 Bf. En om die redenen werd het karwei ook een keertje uitgesteld en verplaats naar vrijdagmiddag/avond, voor het publiek een veel beter tijdstip. De Armada Intrepid, de vroegere Schiehellion, was voor onderhoudswerkzaamheden een aantal maanden bij Keppel Verolme. Voordat de FPSO naar de werf kon lag het ook al een tijdje in het Calandkanaal om te worden gereinigd en vuilwater worden afgevoerd. ( Klik hier voor het artikel elders op deze site over het FPSO ) In de vroege vrijdagochtend werd de Armada Intrepid door 4 sleepers naar het begin van het Calandkanaal versleept. Daar was het wachten om vervolgens precies in het aangegeven schema het laatste stuk naar de Vanguard af te leggen. Tijdens het laden was er geen semi-scheepvaart ter hoogte van de 7e petroleumhaven. Andere scheepvaart mochten in overleg met de loodsen langzaam passeren zonder golfslag en /of zuiging. De slepers van Stmit positioneerde de boeg van de FPSO tussen de achterste torens van de Vanguard om vervolgens met 12 afmeerdraden van de Vanguard op de juiste positie te worden gebracht, begeleid aan de twee slepers die in de dwarsrichting zorgde voor de juiste positie. Een karwei op de centimeter nauwkeurig. De Armada Intrepid lig op twee lagen hardhout om het verschil in doorbuiging van De Vanguard en de Intrepid te compenseren in slecht weer. Het geheel zal nog zeevast worden verankerd voor de Vanguard het ruime sop kan kiezen. Eenmaal op bestemming aangekomen zal de Armada Intrepid, nu eigendom van Maleise Bumi Armada Offshore, worden ingezet bij de productie en opslag van ruwe olie in Indonesië of Maleisië.