De drijvende opslag FPSO, Schiehallion, kwam in juni 2014 naar Rotterdam. Toen nog in bezit van BP en had jaren dienst gedaan in de Noord-Atlantische Oceaan. Weken lang werd het vuilwater afgevoerd naar de Moerdijk waar het werd behandeld, en lag het schip voor dat doel in het Calandkanaal. Vervolgens zijn er ook bij Keppel Verlome nog de nodige onderhoudswerkzaamheden verricht. De plannen, van BP, zijn nog eens gericht op de komende 20 jaar en daar paste de Schiehallion niet meer in. Een nieuwe FPSO gaat BP’s bestaande Schiehallion-FPSO vervangen om de resterende koolwaterstofreservoirs (olie en gas) van de Schiehallion- en Loyal Fields-velden te exploiteren. Deze velden liggen zo’n 130 kilometer ten westen van Shetland eilanden. Maar naar de sloop gaat De Schiehellion, die inmiddels Armada Intrepid heet, zeker niet.

De drijvende fabriek is aangekocht door Bumi Armada Offshore en zal in Indonesië worden ingezet. De Dockwise Vanguard zal de Armada Intrepid naar Batam vervoeren. Bij het vertrek maakte we nog een paar foto's omdat de Armada Intrepid waarschijnlijk nooit meer in Rotterdam zal terugkeren. De Armada Intrepid moest nog wel even worden vastgelast aan het dek van de DockWise Vanguard met +/- 50 jukken om op de juiste positie te blijven, een karwei dat de afgelopen dagen werd uitgevoerd. Hopelijk zien we de Dockwise Vanguard wel weer terug in de Rotterdamse haven en zullen we ook in de toekomst nog een paar spectaculaire werkzaamheden kunnen zien. Het was de afgelopen dagen in het Calandkanaal in ieder geval een mooi stukje Hollands Glorie.

 

Vastgelast aan dek van de Dockwise Vanguard.

 

  

Trossen los ... Goodbye en een behouden vaart!!!

 

En druk is het ook.

Selammat  Jalan Ke Indonesia