Vanmorgen vroeg zijn er weer 3 reuze kranen in de Europoort gearriveerd. Voor het publiek wat aan de vroege kant. Na een dagje voor de kust van Zeeland te hebben rondgedobberd kreeg de kapitein van de Zhen Hua 27 gisterenavond, maandag 15 juni 2015, het sein om naar de Europahaven door te varen. Daar kwam het schip met 5 gigantische kranen aan boord waarvan er 3 voor de ECT zijn bestemd, vanmorgen om 5 uur aan. We kregen de hulp van fotograaf Joeri Luesing. De hoogte van het gevaarte is van de kiel van het schip tot aan top van de aanboord zijnde kranen is 102.273 meter.

De Zhen Hua heeft een diepgang van ruim 8 meter. De arm van de kranen steekt bijna 77 meter buiten boord aan stuurboordzijde en ruim 33 meter aan bakboordzijde van de Zhen Hua 27. De Zhen Hua heeft zelf een breedte van 44 meter. Een ongekend stukje vakmanschap om een lading van dergelijke omvang ruim 2 maanden op zee te varen. Het schip zal ongeveer 10 dagen nodig hebben om de gigantische kranen te lossen. De overige twee kranen zullen dan verder vervoerd worden naar Gdynia in Polen.

 

 

De drie kranen die de Zhen Hua 27 naar Rotterdam heeft gebracht zijn onderdeel van een ambitieus investeringsprogramma. Vorig jaar werden onder meer geïnvesteerd in vijf nieuwe kranen, hybride automatisch gestuurde voertuigen (AGV’s), stapelkranen (ASC’s), operationele systemen en de verbreding van de Amazonehaven. De nieuwe kranen hebben een hijshoogte van 50 m onder de spreader en een reikwijdte van 24 containers breed. Daarmee kunnen ze de allergrootste containerschepen (20.000 TEU en groter) laden en lossen. Bovendien zijn de kranen ingericht om vanuit de Proces Control Room op afstand (remote control) door kraanmachinisten van ECT te worden bediend.

 


 

Geautomatiseerde ECT terminal

De ECT Delta Terminal is sinds de opening in 1993 de eerste geautomatiseerde terminal ter wereld. Met de opening van de Euromax Terminal Rotterdam in 2008 werd de volgende generatie automatische terminal geïntroduceerd. Door continu te blijven investeren is de ECT Delta Terminal nog net zo modern en vooroplopend als ruim 20 jaar geleden. Sinds begin deze maand wordt een kadekraan op de zogenoemde ULCS kade (Ultra Large Container Ships) aan de zuidzijde van de ECT Delta Terminal bij wijze van test op afstand bediend. Deze bediening door kraanmachinisten van ECT vindt plaats terwijl de volledige operatie doorloopt.

Met het meest recente investeringsprogramma kan ECT onder praktisch alle omstandigheden op de Maasvlakte meerdere 20.000 TEU+ schepen tegelijkertijd afhandelen. Per week behandelt ECT zo’n 36 deepsea-schepen, 170 feederschepen en bijna 500 binnenvaartschepen aan haar kades. Daarnaast worden nog 120 treinen en 22.000 trucks gelost en geladen. De door ZPMC in Shanghai gebouwde kranen, zijn identiek aan de vijf die in de loop van 2014 operationeel werden.

 

 

 

Bron: Port of Rotterdam en ECT Delta Terminal

Foto's: Met dank aan Joeri Luesing en Elroy van Seventer